Acest articol nu este scris de noi ci de seomark.ro.  Am preluat acest articol pentru că este util pentru toti cei care vând/vor să vândă on-line.

plan de actiune in onlineCheltui mult cu promovarea online si ai trafic mare dar nu ai vanzari.
Ti s-a intamplat? Ce e de facut?

Cred ca oricine lucreaza in mediul online s-a confruntat cu aceasta problema care e destul de stresanta, nu? Evident ca si eu am trecut prin asta.

Exista un plan de actiune care te poate ajuta daca esti in situatia asta. Si am sa il detaliez in continuare.

Ai trafic dar nu ai vanzari. Iti trebuie un plan de actiune pentru diagnosticarea problemelor!

Exista in general doua situatii mari in care se intampla asta. Sunt cazuri in care exista una sau mai multe probleme punctuale si exista cazuri in care intreaga abordare e gresita.

Care e diferenta?

De exemplu, daca aduci trafic pe o pagina, unde butonul de cumparare nu merge. E o problema punctuala – rezolvi butonul, rezolvi problema. Sau, poate reclama e gresita – rezolvi textul reclamei si ai rezolvat mare parte din problema.

Exista insa cazuri in care conceptual toata campania ta e gresita. De exemplu, daca incerci sa vinzi sampanie de lux intr-un sat sarac si izolat din Romania. Orice ai face, nu va merge.

Primul pas pe care trebuie sa il faci este sa faci doua planuri de actiune, pentru fiecare scenariu in parte.

Cazul 1 – eliminarea problemelor punctuale

Cazul fericit – e DOAR vorba de erori punctuale – din fericire e o problema rezolvabila mult mai usor.

In esenta, o reclama are 3 variabile mari: Audienta, Mesajul si Destinatia. Ca reclama sa functioneze bine, TOATE trebuie sa fie puternic corelate.

Incepe intai cu prima – Audienta.

Practic, trebuie sa diagnostichezi audienta: sunt oamenii care vad mesajul tau, oamenii potriviti? Aici diagnosticarea se face in functie de mediul in care te promovezi.

Daca ii aduci din Google, folosesti cuvintele potrivite? Cumva intra pe cuvinte aiurea? Daca sunt din Facebook, cat de buna e audienta? Daca sunt din ziare&reviste online, cat de bine reprezinta acele ziare audienta ta? Si tot asa.

Trebuie sa cam faci si niste teste, nu prea merge fara. In mare insa, trebuie sa te asiguri ca cei catre care te promovezi sunt o audienta buna pentru tine.

Partea a 2-a : Mesajul sau reclama

Al doilea lucru pe care trebuie sa il verifici e cat de buna si reprezentativa e reclama ta.

Adica cat de clar si la obiect e reclama pe care o afisezi.

De multe ori, cei care isi fac reclama incearca sa aduca mult trafic si promit prea mult. “Mega reduceri… Mega promotii… Mega Extra chestii…”. O astfel de reclama va aduce trafic DAR, cat % din traficul respectiv a venit doar de curiozitate, nu pentru ca vroia cu adevarat sa cumpere produsul respectiv. Au vrut sa vada cat e mega reducerea, si daca nu era chiar mega promotie, au plecat la fel cum au venit.

Exista o balanta fina intre cantitate si calitate. In general, mult = slab calitativ. Fa teste. De multe ori, un anunt neatractiv e profitabil DACA produsul nu e pentru toata lumea. De exemplu, o reclama la produse exclusiviste poate avea de castigat daca afisezi un pret mare. Astfel, nu mai intra toti curiosii care nu au bani pentru produsul respectiv.

SAU, poti creste gradul de specializare pentru reclama ta. Daca e un produs de nisa, atunci, in loc de un text general de vanzare, poti folosi cuvinte specializate doar pentru produsul respectiv. Cine stie despre ce e vorba, intelege clar ce vrei sa vinzi. Cine nu, nu si va ignora anuntul.

Partea a 3-a : Destinatia

 Multa lume uita de destinatie. Audienta buna, mesaj bun, destinatie generica. E ca si cum i-ai zice clientului “de acu, descurca-te singur”.

Cand vine vorba de audienta, doua lucruri sunt foarte importante:

1 – Pagina unde ajunge vizitatorul trebuie sa fie foarte corelata cu mesajul. Promovezi un produs/serviciu? Trimite omul fix pe pagina acelui produs/serviciu. Nu il trimite undeva generic pe site-ul tau, dupa care il lasi sa caute singur.

2 – Trebuie sa ii spui clar in acea pagina omului ce vrei de la el. Mai ales DACA e o pagina mare, unde se poate face scroll mult in jos, trebuie sa ii spui clar si de mai multe ori ce vrei sa faca. Vrei sa cumpere? SPUNE-I asta. Pune mai multe mesaje/butoane cu adauga in cos. Sau cu “suna un consultant”, sau cu “inregistreaza-te pentru xyz….” si tot asa.

Am vazut multe cazuri in care un singur buton, multiplicat de cateva ori a facut diferenta intre o campanie de succes si una ratata.

Cazul 2 – promovarea ta are o problema structurala

Adica, daca vrei sa vinzi avioane pe Facebook.

In cazul in care produsul tau e unul foarte scump, care nu se adreseaza publicului larg, sau e foarte specializat, atunci o campanie directa de vanzare nu va merge orice ai incerca. Vezi aici› diferenta dintre o campanie directa si una complexa.

In cazul in care produsul tau e unul mai greu de vandut direct, atunci trebuie sa iti creezi o comunitate si sa stabilesti relatii de durata pe termen mai lung.

Adica, trebuie sa colectezi date de contact ale unor persoane potrivite, sa le familiarizezi cu firma ta si sa vinzi atunci cand EI AU NEVOIE nu atunci CAND VREI TU.

In cazul asta, tot efortul de promovare nu trebuie sa puna accent pe vanzarea directa, ci pe construirea unui tunel de marketing, pe strangerea de lead-uri (date de contact ale unor persoane potential interesate) si pe vanzare INDIRECTA.

Q:Dar, daca nu vrei sa vinzi direct produsele tale, ce promovezi?

A:Materiale gratuite de care DOAR clientii tai ar putea fi interesati, invitatii la evenimente foarte specifice, versiuni de test ale programelor tale, etc… In esenta chestii gratuite de care doar cineva care e potential client pentru tine poate fi cu adevarat interesat.

Un alt aspect important de care trebuie sa tii cont:

Clientii tai NU sunt interesati de un singur lucru. Ai facut un ghid? Perfect. Fa mai multe. Fiecare om e diferit. Nu te poti astepta ca toata lumea sa reactionezi pozitiv la acelasi lucru. Fiecare om reactioneaza la lucruri diferite.

Intra pe blog-urile unor marketeri renumiti din afara (Neil Pattel, Brian Dean, etc…) Vei vedea ca blog-urile si site-urilor lor sunt PLINE de zeci de materiale gratuite de marketing. Nu au facut un singur ghid gratuit – au facut zeci de ghiduri, tutoriale video, audio book-uri, webinarii si tot felul de alte lucruri pentru a atrage atentia la cat mai multi din vizitatorii lor.

Fa si tu la fel.

In plus, daca ai trafic, dar nu ai vanzari, o baza de date de contact de va ajuta FOARTE MULT. Poti intra in legatura directa cu cei care vin la tine pe site si poti vedea foarte usor vorbind cu ei, cine sunt, ce vor si daca sunt sau nu persoanele potrivite pentru afacerea ta.

Iar daca sunt potriviti, atunci trebuie doar sa ii faci sa constientizeze ca existi si cand au nevoie de produsele tale, sigur vor apela la tine.