Se pare că lansarea granturilor europene pentru sprijinirea IMM-urilor, PFA, CMI și ONG intră în linie dreaptă. Astfel, luni 14 septembrie 2020, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a lansat spre consultare publică, trei proiecte de Procedură de implementare pentru cele 3 măsuri din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130.

NOU! S-a lansat și platforma de înscriere – vezi detalii în cele ce urmează!

Care sunt cele 3 măsuri de granturi?

  • Măsura 1 – microgranturi de 2.000 Euro- cheltuielile eligibile

Luni 14 septembrie 2020, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a lansat astăzi, a lansat spre consultare publică, trei proiecte de Procedură de implementare pentru cele 3 măsuri din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130, în cele ce urmează prezentăm detalii despre Măsura 1 – microgranturi de 2.000 Euro

Cine poate beneficia de Măsura 1?

În măsura 1 vor fi disponibile fonduri de 100 de milioane de euro din care vor fi acordate microgranturi de câte 2.000 de euro fiecare unor beneficiari: microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM) care nu au avut angajați anul trecut, PFA, ONG-uri și cabinete medicale individuale care au implicate în lupta anti-COVID-19.

Cum se va face departajarea firmelor înscrise?

Finanțarea se va face în ordinea primul venit – primul servit.

Care sunt cheltuielile eligibile?

Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:

  • a)    cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
  • b)    datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate;
  • c)    cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
  • d)    cheltuieli privind achiziția de servicii și reparații necesare activității curente de bază, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;
  • e)    cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
  • f)    cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente;
  • g)    cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității;
  • h)    cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.

Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face după depunerea decontului pe eșantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.

Beneficiarii de microgranturi vor da o declarație pe proprie răspundere în aplicația de înscriere prin care își vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.

ATENȚIE! Codul CAEN pe care aplicatul aplică trebuie să fie autorizat la momentul înscrierii.

Firmele aplicante trebuie să fie din domeniile din anexa 1 a OUG 130/2020. vezi detalii și proiectul de procedură pentru măsura 1

Măsura 2 – granturi de capital de lucru de 2.000-150.000 Euro

Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • a) au obținut certificat de situații de urgență în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare;
  • b) au înregistrat profit operațional din activitatea curentă (din activitatea de exploatare), în unul din ultimele două exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situațiilor financiare depuse;
  • c) dispun de coparticipare(cofinanțare) la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru;
  • d) nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019;
  • e) mențin sau suplimentează numărul de angajați existenți la data înscrierii electronice pentru o periodă de minim 6 luni de la momentul plății ajutorului financiar;
  • j)  nu depăşesc plafonul de 800.000,00 Euro.

Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eșantion, de către MEEMA/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, cu condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare.

Beneficiarii vor depune declarație pe propria răspundere că utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor.

ATENȚIE! Codul CAEN pe care aplicatul aplică trebuie să fie autorizat la momentul înscrierii. Lista codurilor CAEN eligibile în cadrul măsurii se regăsește în Anexa 2 la ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19.

Cum se va face departajarea firmelor înscrise?

Finanțarea se va face în ordinea primul venit – primul servit.

Care sunt cheltuielile eligibile?

Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:

  • a)    cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
  • b)    datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate;
  • c)    cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
  • d)    cheltuieli privind achiziția de servicii și reparații necesare activității curente de bază, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă;
  • e)    cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
  • f)    cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente;
  • g)    cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității;
  • h)    cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.

Cum se fac înscrierile pe Măsura 2 – Granturi pentru capital de lucru între 2000 – 150.000 euro?

Înscrierile în cadrul măsurii se vor face în două etape distincte:

  • 1. Etapa 1 de creare profil, user și parolă, unde aplicanții vor înregistra cu semnătură electronică atât datele reprezentantului legal/împuternicit cât și datele IMM/PFA/ONG/CMI eligibile conform art 3.2, alin (1) din prezenta procedură. (Aplicația pentru etapa 1 este deja activă, vezi detalii AICI)
  • 2. Etapa 2  de înscriere în cadrul măsurii “Granturi pentru capital de lucru ” în care aplicanții, cu profilul, user, și parola generate în prima etapă, vor completa și transmite formularul de înscriere conform Anexei 1 la procedura curentă (care urmează să fie publicat oficial).

vezi detalii și proiectul de procedură pentru Măsura 2 granturi pentru capital de lucru

Măsura 3 – granturi pentru investiții de până la 200.000 Euro – vezi detalii și proiectul de procedură

Detalii despre platforma de înscriere!

Marți 15 septembrie 2020, pe site-ul imm.gov.ro/ a apărut anunțul privind DESCHIDERE ETAPEI DE CREARE PROFIL, USER ȘI PAROLĂ în vederea deschiderii celor 3 măsuri de sprijin instituite prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19. Așadar, începând din 15.09.2020, ora 10.00, platforma a devenit activă … VEZI DETALII AICI