În data de 16.08.2016 Direcția Antreprenoriat și Programe pentru IMM a Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri, a lansat încă două programe de finanțare nerambursabilă și anume programul START si programul SRL-D – pentru antreprenori debutanți în afaceri.

Astfel, prin Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri (cunoscut ca programul SRL-D), antreprenorii debutanți în afaceri își pot înscrie planurile de afaceri, pe platforma on-line.

Bugetul programului pentru 2016:  22.700.000 lei.

Data lansării programului: 16.08.2016, ora 10:00

Data închiderii programului: 30.08.2016, ora 20:00

Prin implementarea programului în anul 2016 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr minim de 501 beneficiari.

Alocaţia financiară nerambursabilă pentru anul 2016 este de 45.245 lei pentru un curs euro la 31.12.2015 de 4.5245 lei. – adică suma maximă care poate fi solicitată de un beneficiar este de 45.245 lei (10.000 euro).

Aplicatia de înscriere a planurilor de afaceri în cadrul Programului START 2016 si în cadrul Programului SRL-D este activă începând cu data de 16.08.2016, ora 10:00 si până la data de 30.08.2016, ora 20:00.

Obiectivul principal al schemei de minimis il constituie stimularea infiintarii de noi microintreprinderi, cresterea potentialului de accesare a surselor de finantare si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale intreprinzatorii debutanti in afaceri in scopul implicarii acestora in structuri economice private.


Cine poate obtine finantare prin programul SRL-D?

Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri (Programul SRL-D) este destinat persoanelor juridice cu forma de organizare SRL-D (Societate cu răspundere limitată – Debutant), care nu au mai obtinut finantare în trecut pe acest program.

ATENTIE! Trebuie sa stiți că unele activitati (coduri CAEN) sunt neeligibile pentru accesarea programului SRL-D. Lista cu codurile Neeligibile se regăsește în Ghidul Solicitantului, ghid care apare in fiecare an. (Deocamdata ghidul pe 2016 nu a fost publicat).

Printre activitatile neeligibile pe programul SRL-D enumeram aici cateva:

  • Activitati legate de agricultura sau creşterea animalelor
  • Intermedierile financiare;
  • Activitatile de asigurari
  • Pariurile si jocurile de noroc.
  • Comerţ cu ridicata al produselor din tutun
  • Comerţ cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate
  • Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate
  • Pescuitul
  • Acvacultura

Vezi aici lista completa a activitatilor neeligibile pe SRL-D.

Activitatile de agricultura si cresterea animalelor sunt finantate in cadrul altor programe.

       Cati bani iti da statul prin programul SRL-D ?

Statul român acorda Ajutor Financiar Nerambursabil,  oricarei societati SRL-D care indeplineste conditiile obligatorii si depune un plan de afaceri. Ajutor Financiar Nerambursabil (AFN) acordat reprezinta 50% din totalul eligibil al unui proiect de investitii – dar nu mai mult de 10.000 de euro (echivalent in lei).  Deci, 50% iti da statul, 50% este contributia ta proprie.  

Atentie!  TVA nu este eligibila! Deci contributia ta va di de 50% din valoarea eligibilă + TVA aferent

Concret: Daca planul tau de investii este de 20.000 de euro fara TVA – vei primi de la stat 50% (10.000 euro) iar restul de 50% (10.000 euro) plus TVA trebuie sa o acoperi din bugetul propriu.

Atentie! Daca planul tau de afaceri se aproba spre finanțare, trebuie sa demonstrezi ca ai cei 10.000 de euro contributie proprie, si mai mult de atat trebuie sa demarezi toata investitia din buget propriu (adica pe banii tai) in 30 de zile calendaristice de la semnarea contractului apoi, pe baza documentelor justificative, ti se vor deconta cei 50% (10.000 de euro). Daca nu ai bani pentru a demara investitia, poti apela la un credit bancar, statul garanteaza pentru tine. Din 2015, creditele pentru proiectele aprobate, se pot obtine de la orice banca, in trecut doar CEC Bank a acordat acest tip de credite pentru finantare SRL-D.

      Cum se pot cheltui banii obtinuti pe SRL-D ? (Conditii obligatorii)

Pentru a obtine finantare pe programul SRL-D trebuie ca banii sa fie cheltuiti astfel :

– Minimum 40% trebuie investiţi, adică se pot achizitiona: active corporale (terenuri, construcţii, mobilier, echipament tehnologic, mijloace de transport marfa doar în directă legătură cu activităţile codului CAEN cu care se accesează programul ) şi active necorporale (brevete, licenţe, francize) dar şi realizare site (maximum 10.000 lei).  Acest procent se refera la minim, deci daca doriti puteti investi in active corporale si/necorporale si 50%, 70%, 90%. Aceasta limitare minima de 40% este impusa pentru a nu se accesa banii doar pentru a plati chirie, utilitati, salarii, achizitie de marfa, etc – adica sa nu se aloce bani doar pentru cheltuieli operationale – scopul finantarilor fiind investirea in active, pentru dezvoltarea unei societati.

Maximum 60% cheltuieli operaţionale: materii prime, stocuri, salarii (inclusiv asigurari sociale), chirie, utilităţi, publicitate, consultanţă realizare plan de afacere (singura cheltuială eligibilă ce poate fi efectuată înaintea obţinerii finanţării).

Concret: Daca vrei sa obtii 10.000 de euro de la stat – adica daca ai un proiect cu valoarea totala eligibila de 20.000 de euro, din care 10.000 euro primesti de la stat (AFN) si 10.000 este contributia ta. minim 40%, adică 8000 de euro, trebuie să-i investesc in categoriile de cheltuieli enumerate anterior (active corporale/necorporale).

De asemenea, nu este obligatoriu sa soliciti 10.000 de euro, daca de exemplu ai un proiect de investitii in valoare totala de 16000 de euro + TVA, atunci de la stat veti primi 50% (8000 de euro) iar contributia ta va fi restul de 8000 plus TVA.

In cazul in care, proiectul are valoare totala mai mare de 20.000, sa zicem ca ai un proiect de 30.000 de euro + TVA, in acest caz de la stat vei primi 10.000 de euro si tu vei contribui cu 20.000 euro + TVA.

       Cum se face inscrierea in program?

Înscrierea se face pe site-ul Direcţiei pentru implementarea proiectelor şi programelor pentru IMM-uri. Deschiderea inscrierilor va fi anuntata cu 10 zile inainte pe acelasi site. După înregistrarea pe site printr-o procedură simulară cu crearea unui cont de email, se completează online secţiunile planului de afaceri pentru SRL-D iar în final, se selectează trimiterea formulalelor. Durata de inscriere este de 14 zile, dupa care se va afisa lista cu cei admisi la evaluare. In termen de 10 zile participantii trebuie sa se prezinte la sediul OTIMMC cu o serie de documente. Raspunsul privind acceptarea la finantare sau nu va fi primit in termen de aproximativ 45 de zile, de la data depunerii tuturor documentelor.

       Care sunt metodele de evaluarea?

Evaluarea proiectelor depuse se realizeaza intr-un mod foarte obiectiv şi transparent, conform unei grile de evaluare, care se gaseste in ghidul solicitantului, pe baza careia fiecare proiect poate obtine un punctaj maxim de 100 de puncte. Punctajul minim pentru ca un dosar sa fie acceptat la faza online este de 60 de puncte – cele cu sub 60 de puncte vor fi respinse automat.

Departajarea proiectelor se va face in ordinea punctajului obtinut si nu pe principiul “primul venit, primul servit”.

ATENȚIE! Informațiile prezentate mai sus pot conține erori, vă recomandă să citiți procedura programului!

Descarcă Procedura programului pentru anul 2016 – AICI

Descarcă modelul de plan de afaceri si grila de evaluare pe 2016 – AICI

Pentru toate informațiile, inclusiv ghidurile propuse/finale, grile de evaluare, etc vă recomandăm să consultați Website-ul oficial al programului – http://www.aippimm.ro/categorie/programe/


Mai jos aveți  Grila de evaluare (grila de punctaj) aferenta anului 2015:

CRITERII DE EVALUARE A PLANULUI DE AFACERI

Grila punctaj SRL-D