Bani 100% nerambursabiliProgramul Operaţional Regional 2014-2020

Axa prioritară 2 – Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii

Prioritatea de investiții 2.1 – Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri

Status Program 2017: Deschis, până la epuizarea bugetului

Valoare finanțare: minim 25.000 – maxim 200.000 euro


Care este obiectivul specific al axei prioritare și al priorității de investiții ?

Obiectivul specific al acestei axe prioritare îl reprezintă consolidarea poziției pe piață a întreprinderilor mici și mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia Națională de Competitivitate şi Planurile Regionale de Dezvoltare.

Prioritatea de investiții 2.1. ”Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri” are ca obiectiv consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor în domenii competitive identificate în Strategia Națională de Competitivitate şi Planurile de Dezvoltare Regională[1] . Ea este dedicată sprijinirii dezvoltării microîntreprinderilor, pe de o parte și a structurilor suport de incubare a afacerilor, pe de altă parte.

Care este suma minimă și maximă care poate fi solicitată ?

Valoarea eligibilă a proiectului trebuie să fie cuprinsă între:

  minim 25.000 și maxim 200.000 de euro.

Rata de schimb RON/EUR utilizată în cadrul acestui apel de proiecte este de 4,43 Lei/Euro.

Prin acest apel de proiecte sunt finanțate proiecte în baza Schemei de ajutor de minimis, ceea ce înseamnă că valoarea maximă a ajutorului ce poate fi acordată unei intreprinderi unice, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, este de 200.000 de euro, intensitatea ajutorului fiind de 100%.

În cazul intreprinderilor care efectuează transport rutier de marfuri în numele unor terți sau contra cost, plafonul este de 100.000 de euro pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi.

Ce tip de activități sunt sprijinite în cadrul axei prioritare/priorității de investiții?

Principala activitate sprijinită prin intermediul acestei priorități de investiție vizează:

– Construirea/ modernizarea și extinderea spațiului de producție / servicii ale microintreprinderilor

–  Dotare cu active corporale și necorporale.

 Cine poate să acceseze aceste fonduri ?

Solicitanții eligibili sunt: microintreprinderile (care au până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 2 milioane de euro, echivalent în lei). Microintreprinderile pot fi constituite în una dintre urmatoare forme de ortganizare:  SRL, SNC, SCS, SA, SCA, cooperative. 

ATENȚIE! Sunt excluse de la finanțare următoarele forme de organizare: PFA, II, IF, CMI. 

ATENȚIE! Doar activitățile de producție și servicii vor fi finanțate.

Lista activităților eligibile (clasele CAEN) a fost publicată impreună cu ghidul consultativ.

ATENȚIE! La momentul depunerii cererii de finanțare, solicitantul trebuie sa aibă deja domeniul de activitate vizat de investiție, autorizat la sediul identificat ca loc de implementare a proiectului.

ATENȚIE! O singură activitate se finanțează. Activitatea poate fi principală sau secundară.

Fonduri nerambursabile 100%

Locul de implementare a proiectului trebuie să fie in mediul urban, adică:

 –   Orașele si municipiile din România

–    Satele care din punct de vedere administrativ-teritorial aparțin de orase, si nu de comune.

ATENȚIE! Microintreprinderile sunt eligibile si dacă sediul lor social este în mediul rural – condiția obligatorie fiind ca locația de implementare trebuie să respecte criteriul privind realizarea investiției în mediul urban (oraș/municipiu).

Tipuri de investiții eligibile

Programul finanţează doar anumite tipuri de investiţii, care conduc la dezvoltarea microîntreprinderii:

a. Investiții în active corporale

  • lucrări de construire/ extindere/ modernizare a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităţilor generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
  • achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (masini, utilaje și instalatii de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalatii de masurare, control și reglare” sau Grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică stabilită prin reglementările legale în vigoare la data lansării apelului de proiecte.
  • achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare, în limita a 15% din valoarea eligibilă a proiectului

b. Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare

c. Investiții în realizarea de website-uri pentru prezentarea activităţii şi a produselor sau serviciilor proprii, inclusiv instrumente de comercializare on-line.

ATENȚIE! (pentru proiecte care implică execuţia de lucrări de construcţii) Proiectul propus prin prezenta cerere de finanţare nu a mai beneficiat de finanţare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, pentru acelaşi tip de activităţi (construcţie/ extindere/ modernizare) realizate asupra aceleiaşi infrastructuri/ aceluiaşi segment de infrastructură şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare

Investiția nu a mai beneficiat de finanţare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, pentru acelaşi tip de activităţi (construcţie/ extindere/ modernizare) realizate asupra aceluiași imobil (teren, clădiri), aceleiaşi infrastructuri / aceluiaşi segment de infrastructură şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare.În acest sens, solicitantul va completa, pe proprie răspundere, Declaraţia de eligibilitate.

Ce categorii de  cheltuieli sunt eligibile în cadrul acestui apel de proiecte ?

a.  Cheltuieli pentru execuţia de lucrări aferente investiţiei de bază, inclusiv echipamente cu montaj:

  • Cheltuieli efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în demontări, defrişări, evacuări materiale rezultate, devieri reţele de utilităţi din amplasament, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă
  • Cheltuieli aferente activităților de construire/ extindere/ modernizare a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităţilor generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
  • Cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului
  • Cheltuielile privind organizarea de şantier bine justificate și în strictă legătură cu realizarea obiectivului proiectului
  • Cheltuieli diverse şi neprevăzute se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita a 10% din cheltuielile pentru execuţia de lucrări aferente investiţiei de bază.

b.      Cheltuieli pentru dotări

  • Cheltuieli cu achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalatii de masurare, control și reglare” sau Grupa 3 „Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică stabilită prin reglementările legale în vigoare la data lansării apelului de proiecte.
  • Cheltuieli cu achiziţionarea de instalaţii/ echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile/ alternative de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare, în limita a 15% din valoarea eligibilă a proiectului

c.  Cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare

d.  Cheltuieli cu activități de realizare de website-uri pentru prezentarea activităţii şi a produselor sau serviciilor proprii, inclusiv instrumente de comercializare on-line.

e.  Servicii de consultanță/ asistență

  • Sunt eligibilie in limita a 7% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile finantate prin proiect, cheltuielile privind:

i.  elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie, documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact;

ii.  managementul proiectului şi dirigenţie de şantier;

iii.  elaborarea cererii de finanțare/ a planului de afaceri

iv.  serviciile de consultanţă/ asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie

  • Cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, în limita a 5000 lei
  • f.   Cheltuieli aferente implementării proiectului privind taxele și comisioanele
  • obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier;
  • obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de construcție;
  • taxe de amplasament;
  • cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii;
  • cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
  • cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor

Totalitatea cheltuielilor eligibile în cadrul acestei axe prioritare sunt prezentate în ghidul solicitantului.

Pentru proiectele care implică execuția de lucrări de construcții se solicită ca aceeași instrastructură / același segment de infrastructură să nu fi beneficiat de finanțare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare. 

bani nerambursabili 100%

În cadrul acestui apel de proiecte sunt neeligibile următoarele categorii de cheltuieli:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 13 din HG. Nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin FEDR, FSE, FC 2014-2020
  2. achiziționarea de terenuri si/sau construcții,
  3. costurile operationale, de functionare, de testare și intretinere
  4. costuri administrative
  5. costuri de personal
  6. cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor,
  7. contributia în natură
  8. amortizarea
  9. cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 9 din HG nr. 399/2015
  10. cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiţiei propuse prin proiect
  11. activități de audit financiar extern

 Cum se depun proiectele și care sunt criteriile de selecție ?

Cererile de finanțare se vor putea depune, după lansarea cererii de proiecte, la sediul agențiilor pentru dezvoltare regională unde va avea loc implementarea proiectului sau online dacă va exista o aplicație disponibilă.

Termene de depunere

Proiectele vor putea fi depuse într-o perioadă de 6 luni de la lansarea apelului de proiecte.

Proiectele depuse în primele 2 luni vor fi primi finanțare dacă obțin minim 85 de puncte și se încadrează în alocarea financiară disponibilă pentru acest apel.

Dacă alocarea financiară disponibilă nu este acoperită (adică dacă mai sunt fonduri disponibile), pragul lunar de calitate scade în mod succesiv cu câte cinci (5) puncte/lună. Concret, dacă pentru primele 2 luni pragul minim de calificare este 85, din luna a 3-a dacă mai sunt fonduri disponibile, pragul minim de calificare va fi de 80, apoi dacă rămân fonduri, în luna 4-a pragul minimd de calificare va fi de 75 de puncte ș.a.m.d. până la pragul minim de 50 de puncte

ATENȚIE! Proiectele care obțin sub 50 de puncte sunt respinse.

Care sunt principii de selecție a proiectelor:

– Domeniul de activitate în care se realizează investiția – maxim 30 de puncte

– Caracterul inovativ al investiției propuse – maxim 10 puncte

– Creșterea productivității muncii (se calculează ca raport între cifra de afaceri și nr. de angajați cu normă întreagă ai microintreprinderii) – maxim 30 puncte

– Capacitatea operațională și financiară a solicitantului – maxim 10 puncte

– Includerea unor măsuri de îmbunătățire a calității mediului înconjurător și de crestere a eficientei energetice – maxim 6 puncte

– Includerea unor măsuri de asigurare a egalității de șanse și tratament – maxim 4 puncte

– Complementaritatea cu alte investiții realizate din alte surse de finanțare – maxim 3 puncte

– Proiectul se implementează într-o stațiune turistică sau reședință de județ – max. 7 puncte

ATENȚIE! Acesta este doar un rezumat al acestui program de finanțare, pentru detalii concrete vă rugăm să consultați integral ghidul solicitantului pus la dispoziție de organismul intermediar al programului. Ghidul solicitantului și toate anexele acestuia pot fi consultate pe site-ul inforegio.ro sau accesând următorul link:

Ghidul solicitantului POR 2.1 – varianta consultativa AICI. 

Sursa: www.inforegio.ro/